Kjøpsbetingelser

  • Handle og betale


  • Netthandel

    Når du har lagt din bestilling opprettes en avtale om kjøp mellom deg og Finja AS ("finja.no"). En bekreftelse sendes til den e-postadressen du oppga ved bestilling innen 2 hverdager fra vi har mottatt din ordre.

    Dersom det er feil ved pris, leveringstid eller andre omstendigheter skulle inntreffe reserverer finja.no seg retten til å endre dette i ettertid. I et slikt tilfelle kontakter vi deg og informerer om dette. Du har da rett til å enten endre eller annullere bestillingen.

    Finja.no inngår ikke avtaler med personer som ikke er myndige (18 år).

    Finja.no reserver seg retten til å nekte en bestilling.

    Priser

    Prisene som angis er inklusive moms for privatpersoner og eksklusive moms for bedrift. Vi reserverer oss for eventuelle trykk- og skrivefeil. Ved prisjustering på lagt bestilling så informeres du alltid om dette og du er da i din fulle rett til å endre eller annullere din bestilling. Alle kampanjepriser gjelder så langt lageret rekker og senest til den datoen angitt på det respektive produkt.

    Falske bestillinger

    Falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk blir politianmeldt.

    Betale

    Kortbetaling

    Finja.no tilbyr sikker kortbetaling med VISA og Mastercard i samarbeid med Klarna. Klarna er sertifisert etter PCI DSS standarden (Payment Card Industry Data Security Standard). Det innebærer at de oppfyller de strenge sikkerhetskravene for korthåndtering som sammen stilles av de internasjonale merkene Visa, Mastercard mm.

    Finja.no aksepterer alle kort tilknyttet VISA og Mastercard som er utstedt i Norge. Kortkjøpet skjer direkte hos Klarna og all informasjon er kryptert etter gjeldende standarder og regler. Ingen kortinformasjon håndteres eller spares hos Finja.no

    Pengene trekkes direkte fra din konto samtidig med at du godkjenner transaksjonen.

    Faktura

    Ved betaling via faktura samarbeider Finja.no med Klarna. For å handle på faktura må du oppgi ditt personnummer eller organisasjonsnummer dersom du handler på vegne av ett bedrift. Forutsetninger for å få handle mot faktura er blant annet at du har en folkeregistret adresse i Norge og er over 18 år. Du kan ikke ha noen betalingsanmerkninger. En forenklet kredittsjekk vil bli gjort. Om beløpet du handler for er over 50.000 vil det bli foretatt en manuell kredittsjekk. Samtlige fakturaer er Klarna eiendom, og befriende betaling kan kun skje til Klarna.

    Klarna Konto er en kredittavtale mellom Klarna Bank AB (publ) og deg som forbruker. Klarna Konto er en rammekreditt som kan benyttes for kjøp av varer og tjenester fra nettbutikker som tilbyr Klarna Konto. Klarna Konto tilbyr forbrukeren mulighet til å betale sine kjøp i månedlige avdrag samlet på en månedlig faktura, i stedet for å betale hele beløpet med en gang for det enkelte kjøp. Vilkårene for Klarna Konto fremkommer nedenfor:  

    Informasjon om Klarna Konto

    Delbetaling

    Gjennom vårt samarbeid med Klarna kan du tegne en kontokreditavtale og dermed del betale ditt kjøp. Delbetaling er et fleksibelt alternativ for deg som vil ha kontroll over dine innkjøp og samtidig være sikker på å kunne kjøpe det du behøver. Det finnes flere forskjellige betalingsalternativ å velge mellom og du kan når som helst under delbetalingstiden velge å nedbetale hele restgjelden i en betaling. Søknad om delbetaling skjer i kassen i forbindelse med at du oppgir fødselsnummer og den delbetalingsplanen som passer deg. Det gjøres så en kredittsjekk og du får direkte beskjed om søknaden ble godkjent. Forutsetningen for en avtale om delbetaling er blant annet at du er folkeregistret i Norge og over 18 år. Du kan ikke ha betalingsanmerkninger. Skulle ikke søknaden gå gjennom kan du velge et annet betalingsalternativ.

    Tilbakebetalinger

    I de tilfeller hvor tilbakebetaling er aktuelt ved for eksempel heving av kjøp, reklamasjon eller bruk av angreretten, gjøres det i første omgang ved tilbakeføring av penger til kontokort / bankkort eller til en, av deg angitt, bankkonto. Tilbakebetalingen skjer senest 14 dager fra saken som årsaket tilbakebetalingen er avsluttet.

    For vanlige spørsmål vedrørende Klarna, besøk Klarna kundeservice Her kan du også enkelt ta kontakt med deres kundeservice dersom du har spørsmål som omhandler betaling av din ordre.

  • Salgsbetingelser


  • Innledning

    Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

    1. Avtalen

    Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning

    Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

    2. Partene

     Selger: Finja AS

     Kontaktadresse: Ole Deviks vei 35, 0668 Oslo

     E-post: kundeservice@finja.no

     Telefonnummer: 22 72 22 72

     Organisasjonsnummer: 913 907 752

    Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

    3. Pris

    Priser som angis er inklusive moms for privatpersoner og eksklusive moms for bedrifter. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.

    4. Avtaleinngåelse

    Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

    Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

    5. Ordrebekreftelsen

    Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

    6. Betalingen

    På Finja.no kan du benytte både Visa og Mastercard. Kortbetalinger behandles av vår betalingspartner Klarna.

    Faktura

    Kjøp nå – betal senere. Finja.no tilbyr gjennom Klarna faktura til privatpersoner og bedrifter. Faktura blir sendt pr. mail til mailadressen du oppgir ved bestilling.

    • Ingen fakturagebyr
    • Faktura blir sendt til din e-post samtidig som varene blir sendt ut fra lager
    • Se og last ned dine fakturaer på klarna.no eller last ned Klarnas app for full oversikt

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost. Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Unnlates betaling tilkommer det et purregebyr på 70,00 kr og en forsinkelsesrente på 9,5%.

    Delbetaling

    Dette er betalingsmåten for deg som selv vil bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned.

    • Betal fra 95 kr i mnd. eller 1/24 av totalbeløpet
    • Alle kjøpene dine samles på en konto og dermed på en og samme faktura
    • Kjøp nå – betal i slutten av neste måned
    • Et fakturagebyr på 45 kr uansett antall kjøp

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost. Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Les mer om Klarnas delbetaling her.

     Får du ikke opp valget faktura eller delbetaling i kasseløsningen?

    • For å benytte deg av Klarna Faktura må du være fylt 18 år.
    • Du har oppgitt feil adresse. Klarna Faktura godtar kun din folkeregistrerte adresse.
    • Du har angitt feilaktig personnummer. Det personnummeret du oppgir kontrolleres opp mot din folkeregistrerte adresse. Disse to opplysningene må altså være samstemte for at ditt kjøp skal godkjennes.

    Klarna godkjenner ikke din kreditt etter å ha gjennomført den automatiske kredittsjekken. Du må selv ta kontakt med Klarna om du har spørsmål angående din kreditt. Finja.no har ikke tilgang til dine kredittopplysninger. Du har overskredet det maksimale beløpet for faktura. Kontakt Klarna direkte på telefon 21018991 om du har spørsmål rundt kreditt og ditt konto. Her finner du mer informasjon om Klarna, og her kan du lese brukervilkårene deres. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas personvernerklæring.

    For vanlige spørsmål vedrørende Klarna, besøk https://www.klarna.com/no/kundeservice/ Her kan du også enkelt ta kontakt med deres kundeservice dersom du har spørsmål som omhandler betaling av din ordre.

    7. Levering

    Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Normal leveringstid er 2-5 virkedager for lagervarer. For bestillingsvarer må det påregnes lengre leveringstid. Leveringstid som er oppgitt i nettbutikken, er ment som veiledende. Finja AS står ikke under noen omstendigheter økonomisk ansvarlig for forhold eller konsekvenser, som skyldes forsinkelser utenfor vår kontroll. Alle produkter leveres av transportør herunder større varer som for eksempel blokk, mørtel og lignende blir kun levert på fortauskant på oppgitt gateadresse. Sjåføren har ikke anledning til å bære dette inn til i hus eller leilighet.

    Levering til øyer og hyttetomter

    Ved levering til øyer og hyttetomter uten bro/veiforbindelse avtales leveringen spesielt med tanke på pris, leveringstidspunkt og transportmetode. Vi leverer da til en fast adresse på fastlandet. Kunden må da ta imot leveringen på fastlandet og deretter selv besørge videretransport. Vennligst oppgi om du ønsker levering til øy allerede ved bestillingstidspunktet da visse varer krever spesialemballasje. Dette kan vi hjelpe til med, normalt mot et kostnadstillegg.

    Endring av leveringsadresse

    Når varen har forlatt lagret går det ikke å endre leveringsadressen. Det er derfor viktig at du før ordren plasseres og godkjennes, sørger for at leveringsadressen er helt korrekt.

    Leveringsforhold

    Levering skjer med en lastebil utstyrt med løftelem. Varene leveres inntil to meter fra lastebilen om ikke annet er avtalt. Plassen der varene skal leveres må være hard nok til at det er mulig for en jekketralle å losse av. Det må være kjørbar vei for lastebilen helt frem til avtalt leveringssted. OBS! I tilfeller der fraktselskapet ikke kan ferdes på veibanen som kreves for å komme frem til gate- eller tomtegrensen eller ikke klarer å snu med det nødvendige transportmidlet, må kunden ordne videre transport fra stedet der fraktselskapet kan forlate bestillingen og ekstra kostnader står kunden for. Hvis du er usikker på fremkommeligheten til leveringsadressen, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice før du bestiller for mer informasjon. Lastbilen er 4 meter bred og 18 meter lang.

    Hvis du ikke har informert oss om det, og transporten må returnere, blir du belastet de ekstra transportkostnadene. Finja AS har alltid rett til å avbryte en bestilling der levering ikke er mulig på grunn av ufremkommelig vei til valgt leveringsadresse.

    Inspisere leveransen

    Forhold på leveringsstedet kan påvirke hvor vi setter varene. Dette gjelder særlig ved heising i høyden hvor trær, bygninger og ledninger eller værforhold kan hindre avtalt løft. Det er alltid sjåføren som bestemmer hvor varene plasseres.

    Varene leveres på bakkenivå på nærmeste kjørbare vei til leveringsadressen. Kunden må inspisere leveransen ved levering, og anmerke eventuelle synlige transportskader direkte på følgeseddel og deretter kontakt kundeservice.

    Leveranser utføres ved hjelp av eksterne fraktselskaper og på hverdager og sjåføren ringer opp innen leveranse. Vennligst noter at samtalen kan komme fra et svensk telefonnummer +46.

    Fraktselskapet tar kontakt med mottakeren via sms eller telefonsamtale for å informere om leveringsdag og det aktuelle tidsintervallet mottaker må være tilgjengelige for mottak av levering.

    Ikke mulig å levere

    Hvis Finja ikke kan levere på grunn av hindringer hos deg som kunde, eller at det ikke er mulig å nå deg via telefon / tekstmelding, returneres leveransen til terminalen. De vil da kontakte deg for å avtale en ny leveringstjeneste eller henting på terminalen. Ekstra kostnad som tilkommer belastes kunden. Hvis forsendelsen ikke har vært i stand til å bli levert innen 3 dager etter første forsøk, vil en terminalkostnad per dag legges til leveransen er fullført. Etter 15 dager returneres forsendelsen til Finja AS.

    8. Risikoen for varen

    Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

    9. Angrerett

    Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert.

     Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år. Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

     Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

     Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig.

    Varen(e) må være uskadet, på hel/komplett pall og med ubrutt emballasje.

    10. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

    Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

     Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post).

    11. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

    Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

    Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

    Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

    Retting eller omlevering

    Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

    Prisavslag

    Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

    Heving

    Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

    12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

    Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

    Oppfyllelse

    Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

    Heving

    Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

    Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

    Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer.

    Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

    13. Garanti

    Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

    14. Personopplysninger

    Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

    15. Konfliktløsning

    Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet 

  • Levering


  • Vi leverer til hele Norge.

    Normal leveringstid er 2-5 virkedager for lagervarer innenfor postnummerområde 0001-3999. For bestillingsvarer må det påregnes lengre leveringstid. NB! For leveranser innenfor postnummer 2900-2999 / 3600-3699 / 3800-3899 / 4000-5994 påregnes det noen dager lengre leveringstid. Ta kontakt med kundeservice ved spørsmål.

    Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Normal leveringstid er 2-5 virkedager såfremt alle varer var på lager ved bestillingstidspunkt. Leveringstid som er oppgitt i nettbutikken, er ment som veiledende.

    Finja AS står ikke under noen omstendigheter økonomisk ansvarlig for forhold eller konsekvenser, som skyldes forsinkelser utenfor vår kontroll.

    Levering til øyer og hyttetomter

    Ved levering til øyer og hyttetomter uten bro/veiforbindelse avtales leveringen spesielt med tanke på pris, leveringstidspunkt og transportmetode. Vi leverer da til en fast adresse på fastlandet. Kunden må da ta imot leveringen på fastlandet og deretter selv besørge videretransport. Vennligst oppgi om du ønsker levering til øy allerede ved bestillingstidspunktet da visse varer krever spesialemballasje. Dette kan vi hjelpe til med, normalt mot et kostnadstillegg.

    Endring av leveringsadresse

    Når varen er bestilt går det ikke å endre leveringsadressen. Det er derfor viktig at du før ordren plasseres og godkjennes, sørger for at leveringsadressen er helt korrekt.

    Fullmakt

    Med signert fullmakt leverer vi hjem til deg uten at du trenger å være hjemme.

    Leveringsforhold

    Levering skjer med en lastebil utstyrt med løftelem. Varene leveres inntil to meter fra lastebilen om ikke annet er avtalt. Plassen der varene skal leveres må være hard nok til at det er mulig for en jekketralle å losse av. Det må være kjørbar vei for lastebilen helt frem til avtalt leveringssted. OBS! I tilfeller der fraktselskapet ikke kan ferdes på veibanen som kreves for å komme frem til gate- eller tomtegrensen eller ikke klarer å snu med det nødvendige transportmidlet, må kunden ordne videre transport fra stedet der fraktselskapet kan forlate bestillingen og ekstra kostnader står kunden for. Hvis du er usikker på fremkommeligheten til leveringsadressen, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice før du bestiller for mer informasjon. Lastbilen er 4 meter bred og 18 meter lang.

    Hvis du ikke har informert oss om det, og transporten må returnere, blir du belastet de ekstra transportkostnadene. Finja AS har alltid rett til å avbryte en bestilling der levering ikke er mulig på grunn av ufremkommelig vei til valgt leveringsadresse.

    Inspisere leveransen

    Forhold på leveringsstedet kan påvirke hvor vi setter varene. Dette gjelder særlig ved heising i høyden hvor trær, bygninger og ledninger eller værforhold kan hindre avtalt løft. Det er alltid sjåføren som bestemmer hvor varene plasseres.

    Varene leveres på bakkenivå på nærmeste kjørbare vei til leveringsadressen. Kunden må inspisere leveransen ved levering, og anmerke eventuelle synlige transportskader direkte på følgeseddel og deretter kontakt kundeservice.

    Leveranser utføres ved hjelp av eksterne fraktselskaper og på hverdager og sjåføren ringer opp innen leveranse. Vennligst noter at samtalen kan komme fra et svensk telefonnummer +46.

    Fraktselskapet tar kontakt med mottakeren via sms eller telefonsamtale for å informere om leveringsdag og det aktuelle tidsintervallet mottaker må være tilgjengelige for mottak av levering.

    Ikke mulig å levere

    Hvis Finja ikke kan levere på grunn av hindringer hos deg som kunde, eller at det ikke er mulig å nå deg via telefon / tekstmelding, returneres leveransen til terminalen. De vil da kontakte deg for å avtale en ny leveringstjeneste eller henting på terminalen. Ekstra kostnad som tilkommer belastes kunden. Hvis forsendelsen ikke har vært i stand til å bli levert innen 3 dager etter første forsøk, vil en terminalkostnad per dag legges til leveransen er fullført. Etter 15 dager returneres forsendelsen til Finja AS.

  • Angrerett


  • Angreretten gjelder kun for privatpersoner. I følge angrerettloven har kunden rett til å angre på sitt kjøp, uten å måtte angi en grunn, innen 14 dager etter mottagelse av ordre og delvis utfylt angrerettskjema. Skal angreretten benyttes så gjelder denne på ordren i sin helhet. Om angreretten benyttes står kunden selv for returfrakten. Returen må sendes senest 14 dager etter at du har gitt oss beskjed. Ikke mottatt / ikke hentet / nektet mottatt ordre er ikke å regne som bruk av angreretten. Dersom angreretten benyttes må kjøperen selv betale for retur av varene til Finja.

    All vareretur skal sendes til:
    Finja AB
    Betongvägen 1
    281 93 Finja
    Sverige

    Benytt angrerettskjema vedlagt din ordre, eller last ned dokumentet her.
    Vi forbeholder oss retten til å endre leveransetid ved forsinkelser i produksjon og ved transportproblemer.

    Angrerettloven inneholder restriksjoner når det kommer til tilvirkningskjøp. Etter lovens § 11 annet ledd løper her fristen fra de påkrevde opplysninger er mottatt. I tråd med lovens § 16 kan det avtales at produksjon påbegynnes før angreretten går ut, men skulle kunde da velge å benytte seg av angreretten må kunden selv betale alle påløpte kostnader så langt. 

    Er du usikker på hvilke produkter som ikke omfattes av den generelle angreretten ber vi deg kontakte oss på kundeservice@finja.no eller ring oss på 22 72 22 72. 

    Når kunden handler på finja.no godtar man de generelle kjøpsbetingelsene ved bestilling og det godkjennes da at produksjon av denne typen varer påbegynnes. 

    Forbrukerkjøpsloven gir forbrukerkjøper rett til å avbestille en vare før kjøpet er gjennomført. Kjøper plikter imidlertid å dekke et eventuelt økonomiske tap som selger får på grunn av avbestillingen.

    Ved bruk av angreretten gjelder følgende:

    Gi beskjed til vår kundeservice innen 14 dager etter du har mottatt ordren og delvis utfylt angrerettskjema. Returen må sendes senest 14 dager etter at du har gitt oss beskjed. 

    Du har som kunde rett til å undersøke bestillingen du har mottatt før en eventuell avgjørelse om retur tas. Undersøkelsen skal gjøres med forsiktighet og skal ikke være mer omfattende enn nødvendig da ordren skal returneres i uforandret stand. Ordren skal returneres i originalforpakningen. Ordren skal også returneres i sin helhet. Dersom du bruker eller undersøker ordren på en måte som går utover normal og nødvendig undersøkelse som nevnt ovenfor og dette medfører at varen reduseres i verdi, mister du allikevel ikke retten til å angre på kjøpet men verdireduksjonen på produktet vil bli trukket fra på beløpet som krediteres. Verdireduksjonen fastsettes av Finja ved mottak av varen. 

    Finja.no kan debitere kunden for eventuelle ekstra kostnader som følger av ikke komplette returer, alternativt nekte å akseptere returen. 

    Ta alltid vare på følgeseddelen til returen er godkjent av finja.no. 

    Benytter kjøperen angreretten må kjøperen selv betale for retur av varene til Finja. Ved retur fra kunde til oss står kunden ansvarlig for skader som kan oppstå under transporten.

    Returer firmaer

    I de tilfeller som næringsdrivende handler hos finja.no så brukes kjøpsloven. Returomkostninger på minimum 25 % av varens verdi kommer i tillegg utover kostnad for returfrakt. Returer må avtales i forkant. Returer som ikke er avtalt vil avvises.

  • Sikkerhet og Personvern


  • I forbindelse med registrering og bestilling oppgir du dine personopplysninger, slik som navn, adresse, e-post, telefonnummer og personnummer. Dette innebærer at du godkjenner at vi lagrer og bruker dine opplysninger i vår virksomhet for å fullføre våre forpliktelser mot deg.

    Personopplysningsloven & anti-Spam policy/Cookies

    I følge personopplysningsloven får personopplysninger kun behandles om den registrerte har samtykket eller om det er nødvendig for å (blant andre ting) oppfylle en avtale med den registrerte. Når du som kunde har gjennomført ett kjøp hos finja.no har du også kvittert på at du har lest og akseptert våre kjøpsbetingelser. Du godkjenner da at finja.no lagrer og behandler de opplysningene vi behøver for å kunne fullføre din bestilling.

    Du har rett til innsyn i dine personopplysninger som lagres hos oss. Om de registrerte opplysningene er feilaktige, ufullstendige eller irrelevante har du rett til å be om at de endres eller slettes. For å kunne oppgi hvilke opplysninger vi har lagret kreves det, ifølge personopplysningsloven, at du sender inn en undertegnet brev til:

    Finja AS

    Kontaktadresse: Ole Deviks vei 35, 0668 Oslo

    E-post: kundeservice@finja.no

    Telefonnummer: 22 72 22 72

    Organisasjonsnummer: 913 907 752

    Finja.no alene har tilgang til dine opplysninger og vi gir ikke ut noen opplysninger uten din godkjennelse, med unntak av leverandører for å gjennomføre din bestilling samt i rettslige saker. Finja.no sender ikke ut såkalt spam. Som kunde hos oss kan du få epost angående din bestilling, betaling eller annen kommunikasjon du har initiert samt informasjon, nyhetsbrev eller tilbud rundt ditt kundeforhold. Mail fra tredje part eller angående varer eller tjenester som ikke er direkte relatert til vår virksomhet forekommer ikke. Ved nyhetsbrevutsendelser kan du som kunde enkelt avregistrere deg via en link i eposten. Dette kan skje uten at man som kunde må logge inn eller lignende.

     En informasjonskapsel (cookie) er en liten tekstfil som nettstedet du besøker, lagrer på datamaskinen din for å gjøre besøket på siden så brukervennlig som mulig. Den gjør det mulig å kjenne igjen datamaskinen/IP-adressen og samle inn informasjon om de sider og funksjoner du besøker. En informasjonskapsel er passiv og kan ikke spre datavirus eller andre skadelige programmer.

    Første gangen du besøker vårt nettsted, ser du en banner som viser at vi bruker informasjonskapsler. Hvis du ikke vil at vi skal bruke informasjonskapsler, må du deaktivere informasjonskapsler i nettleseren. Du bør imidlertid tenke på at det kan finnes tjenester og funksjoner som du ikke kan bruke siden de trenger informasjonskapsler for å huske de valgene du gjør. Du kan følge veiledningen nedenfor i tilfelle du vil ha instruksjoner om hvordan du fjerner informasjonskapsler fra nettleseren.

    Finja.no bruker 2 forskjellige slags informasjonskapsler. Øktkapsler: Disse lagres midlertidig på datamaskinen når du besøker nettstedet vårt og forsvinner så fort du slår av nettleseren. Permanente informasjonskapsler: Disse ligger igjen på datamaskinen en lengre tid til du fjerner dem eller til de er stilt inn til å slutte å gjelde. Finja bruker informasjonskapsler som plasseres på datamaskinen enten direkte (førstepartskapsler) av Finja.no eller av tredjepart (tredjepartskapsler) for å forbedre opplevelsen for våre besøkende.

    Finja.no bruker informasjonskapsler for å forenkle bruken av nettstedet og gjøre det slik at sidene lastes raskere på datamaskinen (øktkapsel), forbedre opplevelsen av nettstedet ved å lagre ditt sted, hva du har lagt i innkjøpslisten, og visse valg du har gjort (permanente informasjonskapsler), analysere og forbedre hvordan de besøkende bruker nettstedet vårt ved hjelp av analyseverktøyet Google Analytics (Både øktkapsler og permanente informasjonskapsler) og forbedre vår behandling i kommunikasjonskanalene våre, f.eks. nettprat, der tidligere nettpratøkter lagres (permanente informasjonskapsler). Mer informasjon om de informasjonskapsler Google Analytics setter, finnes her: Informasjonskapsler og Google Analytics

    Innstillinger for å fjerne informasjonskapsler via nettleseren:

    Det er mulig å besøke og bruke nettstedet vårt uten informasjonskapsler, men da vil en del av funksjonene ikke fungere som de skal. Hvis du ikke ønsker å tillate lagring av informasjonskapsler på datamaskinen, kan du deaktivere denne funksjonen i nettleserens sikkerhetsinnstillinger. Da vil funksjonene på våre og andres nettsteder bli begrenset.

    Internet Explorer

    Slik fjerner du eksisterende informasjonskapsler: Klikk på «Verktøy» lengst til høyre på kommandolinjen / «Alternativer for Internett» / «Generelt» / «Slett», og merk deretter «Bevar data for nettsteder i Favoritter» og «Informasjonskapsler» / «Slett» / «OK».

    Slik unngår du å lagre informasjonskapsler i fremtiden: Klikk på «Verktøy» lengst til høyre på kommandolinjen / «Alternativer for Internett» / «Personvern». Under «InPrivate» merker du «Ikke samle inn filtreringsdata for InPrivate» / «OK».

    Mozilla Firefox

    Slik fjerner du eksisterende informasjonskapsler: Klikk på «Tools» (Verktøy) på menylisten, velg «Options» (Alternativer), velg «Privacy» (Personvern), «Remove individual cookies» (Fjern individuelle informasjonskapsler), velg «Remove all cookes» (Fjern alle informasjonskapsler).

    Slik unngår du å lagre informasjonskapsler i fremtiden: Klikk på «Tools» (Verktøy) på menylisten, velg «Options» (Alternativer), velg «Privacy» (Personvern) og merk «Tell websites I do not want to be tracked» (Angi for nettstedet at jeg ikke vil bli sporet).

    Google Chrome

    Slik fjerner du eksisterende informasjonskapsler: Klikk på verktøyikonet øverst på menylisten, velg «Tools» (Verktøy), velg «Clear browsing data» (Fjern nettinformasjon», merk «Empty the cache» (Tøm hurtigminnet) og «Delete cookies and other sites data» (Fjern informasjonskapsler og andre nettsteds- og programtilleggdata», velg «Clear browsing data» (Rens netthistorikk).

    Slik unngår du å lagre informasjonskapsler i fremtiden: Klikk på Chromes menyikon på nettleserens verktøyliste, velg «Settings» (Innstillinger), velg «Show advanced settings» (Vis avanserte innstillinger), velg «Privacy» (Personvern), velg «Content settings» (Innholdsinnstillinger), «Cookies» (Informasjonskapsler), «Block cookies by default» (Blokker informasjonskapsler som standard).

  • Garantier og reklamasjon


  • De produktene som har garantier utover reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven vil ha informasjon om dette sammen med produktbeskrivelsene på hvert enkelt produkt. Garantiene gjelder i Norge.

    Ta alltid vare på fakturaen, da den vil fungere som garantibevis. Om du har betalt på annet vis må du ta vare på kvitteringen som du får via epost i forbindelse med at varen leveres, da den fungerer som garantibevis i disse tilfeller. 

    Reklamasjon

    Alle produkter hos finja.no er omfattet av reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven. 

    Reklamasjon bør skje hurtigst mulig og uten opphold men må senest skje 2 år etter at du som kunde fikk varen i din fysiske besittelse. Dersom varen eller deler av denne ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen 5 år. 

    Om du som kunde oppdager kvalitetsfeil på leverte varer ber vi deg kontakte kundeservice.finja.no så vi kan rette til feilen. Vi ber deg også om å ta bilde av skaden. 

    Skulle du få levert feil varer er det viktig at disse ikke monteres eller tas i bruk.

    Montering / produkter tatt i bruk anses som godkjent. Dette gjelder ikke ved omstendigheter som gjør at det først ved montering er mulig å se at det er feil vare som er levert. 

    Ved en innmeldt reklamasjon/garantisak hvor ingen feil kan konstateres vil du debiteres for de kostnader som eventuelt har oppstått. Dette gjelder spesielt i de tilfeller hvor du selv har forårsaket skaden som f.eks. ved feilmontering eller feilhåndtering.

    Vennligst kontakt vår kundeservice på 22 72 22 72 eller på kundeservice@finja.no. 

    Force Majeure

    Finja.no kan ikke holdes ansvarlig for manglende oppfyllelse av visse forpliktelser, når dette skyldes slike befriende omstendigheter som beskrevet nedenfor. Dette gjelder også om omstendighetene forhindrer, vanskeliggjør eller forsinker fullførelsen.

    Befriende omstendigheter er blant annet tiltak eller unntak fra myndigheter, ny eller endret lovgivning, konflikt på arbeidsmarkedet, blokader, brann, oversvømmelse, sabotasje eller ulykker av større omfatning. I force majeure inngår myndigheters avgjørelser som påvirker marked og produkter negativt, f.eks. avgjørelser om advarselstekster, salgsforbud med mer eller en unormal nedgang i markedet.

    Tvister

    Forbruker

    Ved eventuelle tvister skal disse avgjøres av norsk domstol etter norsk lov. Finja.no følger avgjørelsene i Forbrukerklageutvalget ved en eventuell tvist. 

    Bedrifter

    Tvister som oppstår i forbindelse med avtalen skal endelig avgjøres ved voldgift administrert av Oslo Handelskammer. Regler for forenklet voldgift skal gjelde med mindre Oslo Handelskammer av hensyn til sakens alvorlighetsgrad, tvistens verdi og andre forhold, fastslår at voldgiftsregler skal gjelde. I sistnevnte tilfelle skal Oslo Handelskammer også avgjøre om voldgiftsretten skal bestå av en eller tre voldgiftdommere. Stedet for voldgift skal være Oslo. Språket i forhandlingene skal være Norsk.